België boven op Göteborg Öl & Whiskyfestival
Een aantal
maanden geleden heb ik van Toerisme Vlaanderen de vraag gekregen om iets
“speciaals” te doen voor het bier- en whiskyfestival in Göteborg. Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van dit
festival. In Scandinavië ben ik enkel al naar het bierfestival van de Danske
Ölentusiaster in Kopenhagen geweest. En dan nog een festival met bier en whisky
samen. Maar het enthousiasme van de festivalorganistoren en Belgoklubben, een Zweedse vereniging
die volop de Belgische biercultuur promoot, werkt inspirerend. Ze willen absoluut
de Belgische biercultuur centraal in de schijnwerpers zetten. Belgoklubben mag
je gerust de Belgische bierambassadeur bij uitstek in Zweden noemen. Overal in
Zweden promoten ze de Belgische biercultuur op beurzen & festivals. Ze
organizeren ook bierreizen naar België en zijn steeds aanwezig op het ZBF. Weinig
Belgen kennen zoveel van Belgisch bier als Jens Skrubbe. Voor dit festival
hebben ze een mooie lijst van Belgische bieren samengesteld. Er zijn zelfs
enkele Belgische bieren, specifiek voor de Scandinavische markt, aanwezig zoals
Dark Saison van brasserie Jandrain-Jandrenouille en Sheep doesn’t get sheep van
White Pony.
Op de centrale
stand van Toerisme Vlaanderen besluiten
we Belgisch bier en Belgische chocolade centraal te zetten. Al snel komen we op
het idee om iets te doen rond het pairen van bier & chocolade. Uit het
gigantische aanbod van pralines van chocolatier Valentino uit Schepdaal heb ik
vier pralines geselecteerd om te pairen met de Belgische bieren van
Belgoklubben : het Marsepeinen Hartje
met de Belgische Saison bieren en hoppige, blonde bieren zoals Mad Saison,
Steenuilke, Jambe de Bois, Golden Tricky en Guldenberg. De praline Marijke van fondantchocolade en pralinévulling
wordt gematchd met donkere bieren zoals Dark Saison, Sheep Doesn’t get sheep,
Floreffe Prima Melchior en St. Feuillien Noël. De witte manon met
blauwbessencrème wordt gepaird aan de zuurdere bieren zoals Cuvée Sofie, Vat 79
Boon, Foederbier brouwerij ’t Verzet, Cuvée Freddy, Duchesse de Bourgogne,
Petrus Aged Pale en Vicaris Tripel Geuze. De laatste praline Noir de Noir is een fondantpraline met
een donkere, bittere ganache die een match in heaven vormt met stoutbieren
zoals Inglorious Quad en Big Mama Stout.
De deelnemers
kunnen een doosje van vier pralines aankopen aan een zacht prijsje waarbij ik
suggesties geef om deze te pairen met een specifiek Belgisch bier of één van de
bieren van de talrijke Zweedse brouwerijen. Verder zetten we Belgisch bier en
chocolade in de schijnwerpers via chocoladetattoo’s en de chocoladeshooter.
Deelnemers kunnen een chocolade tattoo in de vorm van het Atomium laten zetten
en door de chocoladeshooter van Dominique Persoone wordt een portie pure
chocolade met o.a. munt en framboos recht in de neusgaten van de deelnemers
gekatapulteerd. De perfect remedie tegen verkoudheid en ochtendhumeur.
In de grote
Beurshallen van Svenska Mässan in Göteborg staat de reusachtige stand van
Toerisme Vlaanderen centraal. De grootste stand van allemaal met een
gigantische banner die je van ver ziet. Er is op geen inspanning gekeken om
Vlaanderen en België te promoten en in een positief daglicht te stellen.
Het is nog maar
pas vrijdagnamiddag, maar het is al drummen geblazen aan de ingang bij de
opening van het bier- en whiskyfestival. Men werkt dan ook met tijdslots omdat
de vraag heel groot is. Uiteindelijk zullen op twee dagen liefst 25.000 mensen
naar het festival komen.
Ik heb lang in
Zweden gewoond en weet hoe je een Zweed moet benaderen. Zeker niet opdringerig
zijn en hen zelf laten toenadering zoeken. In het begin zijn de passanten nog
vrij terughoudend, maar na een tijdje is de interesse gewekt en begint het als
een trein te lopen. Hoe later het wordt, hoe vrolijker en ongeremder ze zijn.
De doosjes met pralines vliegen over de toonbank en het zijn vooral vrouwen die
geinteresseerd zijn. Bier & chocolade pairen is voor een Zweed iets vernieuwend
en aanvankelijks is het moeilijk om hen te overtuigen, maar eens geproefd van
de pralines zijn ze laaiend enthousiast en doet de tamtam haar werk zodat het
heel druk wordt aan de stand van Toerisme Vlaanderen. De pralines vliegen de
deur uit en de Zweden willen er echt alles over weten. Bovendien komen ze vaak
verschillende keren langs met ook Zweedse bieren om na te gaan welke praline
erbij past. Heerlijk om de mensen zelf te laten experimenteren tot ze een wauw
effect krijgen van enkele pairings.
Bovendien staat
er in een aparte ruimte op vrijdag en zaterdag een workshop ‘Bier en Chocolade pairing’ gepland. Tijdens een uur
overtuig ik de deelnemers van de wondere wereld van de Belgische biercultuur en
chocoladewereld. De vier pralines worden één per één gepaird aan een Belgisch
bier met enkele verrassende resultaten. De deelnemers worden ondergedompeld in
een bad van Belgische chocolade en zijn duidelijk aangenaam verrast. Het blijft
natuurlijk spannend want het pairen is geen exacte wetenschap en kan evengoed
niet lukken. België wordt toeristisch op de kaart gezet door de kracht van de
twee Belgische topproducten. De volle zaal laat zich opzwepen op het ritme de
Belgische bierbeleving. Missie geslaagd.
Maar we zouden
geen bierliefhebber zijn, als we niet bij de aanwezige Zweedse brouwerijen
langsgaan om hun bieren te proeven.
En het resultaat
is echt indrukwekkend. Tot een aantal jaren geleden was Zweden echt een
bierwoestijn. Toen ik er woonde kon je enkel bieren vanaf een bepaalde leeftijd
kopen in de door de overheid gecontroleerde Systembolagetwinkels. Zweedse
bieren waren vaak eenheidsworst, maar nu sta ik echt versteld hoe de Zweedse
biercultuur zich de laaste vijf jaren ontwikkeld heeft. Indrukwekkend. Voor de
aankoop van bieren van 3,5% ABV of meer, moet je in Zweden nog steeds terecht
bij de Systembolagetwinkels, maar het gamma aan Zweedse bieren die je daar
vindt is immens.
Reacties
Een reactie posten